Gå til hoved-indhold
23. november 2025 - kl. 11.11

Destination NORD vil skabe fire nye nordjyske events i samarbejde med idé-magere

  • 1 af 4
    Middelalderdage på Voergaard Slot.
  • 2 af 4
    Tordenskioldsdage i Frederikshavn. Foto: Peter Jørgensen
  • 3 af 4
    SUP Festival i Strandby. Foto: Peter Jørgensen
  • 4 af 4
    Læsø Jomfruhummerfestival. Foto: Camilla Riis
Af: Michael Frederiksen

Nordjylland skal have flere nye events uden for højsæsonen, der kan samle lokale og turister og skabe magi, liv og omsætning. Derfor opstarter Destination NORD nu et udviklingsforløb, hvor fire events bliver taget fra idé til udrulningsklart koncept.

Indsatsen er et led i projektet Oplev Nord PLUS, som er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Destination NORD har søgt midlerne hjem i forventning om at skabe økonomiske og turismemæssige effekter, tiltrække nye investeringer, styrke det nordjyske brand og bidrage til lokal stolthed og nye fællesskaber. Og det skal altså ske gennem udarbejdelse af fire nye events.

- Nu efterlyser vi så de gode idéer til, hvad disse events skal handle om. Selvfølgelig er der nogle formelle krav, men derudover er der frit spil. Vi leder efter idéer, der ikke ligner noget, som findes i forvejen. Det kan fx være, at eventen kan placeres et sted, hvor der ikke i forvejen afholdes events, det kan tage en ny og innovativ form, eller det kan handle om noget, vi ikke har events for i forvejen, siger Sabine Lyckegaard, projektkoordinator hos Destination Nord, og fortsætter:

- Vi har nok en idé om, at der allerede ligger et uforløst potentiale i at skabe stedbårne aktiviteter, som bygger på nogle af de nordjyske styrker – hvad enten det fx er naturen, lokale håndværkstraditioner, historieformidling eller noget helt fjerde. Men dermed ikke sagt, at vi ikke er åbne over for nye, mere ”skæve” idéer.

Sådan foregår det
I første omgang kan alle med en god idé til et event, der ligger uden for månederne juli og august i en af destinationens kommuner (Aalborg, Brønderslev, Læsø eller Frederikshavn) søge. Det skal ske inden 16. december, og i ansøgningen er det vigtigt at få belyst det turismemæssige potentiale ved event-idéen. Link til ansøgningsformularen findes her.

Det handler om at skabe nye events, som kan styrke den turismemæssige profil for området og tiltrække flere gæster udefra. Derfor er det også vigtigt, at idéen er bæredygtig og realiserbar, og at der kan skabes en tæt forankring til det lokalområde, hvor eventen tænkes placeret.

- Det er vigtigt at understrege, at finansieringen dækker selve udviklingsforløbet, dvs. en professionel konceptualiseringsproces, der bærer idéen frem til en klar forretningsplan. Derfra skal en anden arbejdsgruppe i en anden konstellation af fx private virksomheder, lokale foreninger eller andre ildsjæle være klar til at løbe eventen i gang og skabe det nødvendige grundlag for dens eksistens, forklarer Sabine Lyckegaard.

Hun forklarer, at de heldige event-udviklere også kan forvente støtte og hjælp til at finde de rette ressourcer såvel som adgang til destinationsselskabets store netværk blandt små og store turismeaktører og andre, der kan løfte de fire events ud i virkeligheden.

Det klare mål er at skabe stærke events, der vil vende tilbage år efter år og gradvist vokse sig større.

Om projektet Oplev Nord Plus 

  • Projektet eksekveres i samarbejde med partnere i lokalområder i Destination NORD (Frederikshavn, Læsø, Brønderslev og Aalborg kommuner) og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
  • Arbejdet omfatter udvikling af fire signatur-events i destinationen gennem hjælp til bl.a. udvikling, oplevelsesdesign og markedsføring fra destinationsselskabet og event-bureauet Worldperfect
  • Der afholdes et online informationsmøde 1. december kl. 15:00-15:30. Tilmelding via www.EnjoyNordjylland.dk/Destination-NORD 
  • Der er ansøgningsfrist 16. december kl. 12, og udviklingsfasen løber fra januar til april 2026. Deltagere i forløbet skal kunne underskrive en de minimis-erklæring

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...