Forslag til nye flådeskibe til Forsvaret: Første enhed leveres i 2030
Konsortiet bestående af Karstensens Skibsværft A/S i Skagen, Hvide Sande Shipyard og OSK Design er klar til at bygge nye, moderne flådeskibe, og de foreslår nu at supplere den eksisterende flådeplan med nye, effektive enheder – hurtiggående missilbåde og kystkorvetter med dronekapacitet – der kan eskortere og beskytte fregatter samt løse selvstændige kampopgaver i nærområdet i takt med den skærpede sikkerhedspolitiske situation.
De nye skibe designes til operationer i danske farvande og Østersøen og vil kunne udføre overvågning, mine- og droneoperationer, taktisk efterretning, patrulje og specialstyrkeoperationer. Med dansk produceret udstyr og byggeteknik leveres fleksible og slagkraftige enheder til Forsvaret.
Hvis kontrakten indgås i 2025, kan den første missilbåd leveres i 2030 og kystkorvetten i 2032 med fuld operationel kapacitet for hele serien i 2040.
Delaftalen om flådeplanen af 22. april 2025 understreger: "Den skærpede sikkerhedspolitiske situation forstærker behovet for at foretage yderligere substantielle investeringer i Forsvarets maritime kampkraft i Kongeriget".
Den kommende delaftale skal sætte retningen for flådens videre udvikling med fokus på hastighed, forsyningssikkerhed og en høj grad af dansk produktion – gerne i samarbejde med NATO-allierede.
Karstensens Skibsværft, Hvide Sande Shipyard og OSK Design er klar til at bygge nye flådeskibe – kystkorvetter med dronekapacitet og hurtiggående missilbåde – hvis der er behov for disse som supplement til fregatterne i fremtidens danske flåde.
Skibene er designet som kampskibe i mellemklassen (“Storstrøm-max”) til operationer i danske farvande og Østersøen. De kan fungere som moderskibe for droner, udlægge miner og affyre missiler.
- Formålet er at styrke Søværnets kampkraft – både gennem hurtig anskaffelse af fleksible, slagkraftige enheder og som støtte til og beskyttelse af fregatter. Krigen i Ukraine har vist, hvor afgørende droner og ny teknologi er, og der er et stigende behov for beskyttelse af større enheder mod sådanne trusler, skriver konsortiet i en pressemeddelelse.
Kystkorvetter og missilbåde vil kunne løse opgaver som:
• Overvågning (luft, overflade og under vand)
• Mine- og droneoperationer
• Taktisk efterretningsindhentning
• Patrulje og eskorte
• Specialstyrkeoperationer
Skibene vil blive bygget på danske værfter i henholdsvis Hvide Sande og Skagen. Konsortiet lægger stor vægt på at anvende dansk produceret udstyr i skibene, hvilket sikrer høj kvalitet og pålidelighed.
Hvis der indgås kontrakt i andet halvår af 2025, kan den første missilbåd leveres i 2030 og den første kystkorvet i 2032.
- Det viser, at dansk skibsindustri er klar til at levere kampklare enheder fra erfarne og veletablerede værfter. Hele serien – 10 missilbåde og fem kystkorvetter – forventes operative i 2040 og vil give solid dækning og levere betragtelig kampkraft til løsning af Danmarks maritime opgaver inden for ansvarsområdet, fremgår det af pressemeddelelsen.
Karstensens Skibsværft bygger årligt fem-seks store fiskefartøjer i størrelsen 70-90 meter og er det værft i Danmark, der senest har leveret et skib til det danske forsvar, nemlig det arktiske inspektionsskib LAUGE KOCH.
Hvide Sande Shipyard bygger årligt flere færger og special fartøjer og har blandt andet leveret fiskeriinspektionsskibet NORDSØEN til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.
- Begge værfter er velfungerende og har mange års erfaring i at gennemføre projekter til tiden, anfører konsortiet i pressemeddelelsen.
OSK Design vil stå for designet af skibene, baseret på erfaringer fra lignende projekter udviklet til Litauen. OSK Design er kendt og veletableret i skibsbygningsbranchen med referencer inden for komplicerede civile skibskonstruktioner som færger, krydstogtsskibe og specialskibe.
- Gennem samarbejdet mellem Karstensens Skibsværft, Hvide Sande Shipyard og OSK Design kan Forsvaret få velsejlende og driftssikre skibe – leveret hurtigt og til tiden. Konsortiet bygger på mange års erfaring med design og bygning af komplekse fartøjer og tilbyder reel byggekapacitet, der gør det muligt at igangsætte flere skibsprojekter parallelt. Det er afgørende, hvis den aldrende flåde skal fornyes effektivt. Vi står klar til at bidrage – sammen med øvrige danske værfter og maritime leverandører – til en styrket og fremtidssikret dansk flåde, understreger de tre virksomheder.