Hvordan skaber vi fremtidens skoler sammen?
Tina Kruckow og Christina Lykke (begge SF) har skrevet dette indlæg: I Frederikshavn Kommune står vi over for nogle store beslutninger om vores skoler. Den analyse, vi har fået fra PWC, tegner et billede af en udfordret skolestruktur, både økonomisk og fagligt. Frederikshavn Kommune har i løbet af de sidste 10 år oplevet et fald på 950 elever i vores skoler.
Faldende elevtal og stigende udgifter til specialundervisning presser vores skolebudget, og det betyder, at vi som politikere skal tage ansvar for at finde løsninger, der både sikrer kvalitet i undervisningen og en økonomisk bæredygtig fremtid.
Men hvad betyder det for jer som forældre, elever og borgere?
Vi ved, at skolen er et samlingspunkt i vores samfund. Den er mere end bare en bygning – den er en del af vores identitet, og beslutninger om ændringer berører mange mennesker dybt. Derfor er det vigtigt for os i SF at understrege, at der ikke er truffet nogen politiske beslutninger endnu. Vi står på tærsklen til en vigtig proces, hvor vi som kommune skal finde ud af, hvordan vi skaber de bedste rammer for børns læring og trivsel – ikke bare her og nu, men også i fremtiden.
Vi ved, at det er en svær og følelsesladet debat. Derfor vil vi tage os tid til at lytte til jer – forældre, skoleledere, lærere, pædagoger og ikke mindst eleverne selv. Hvordan sikrer vi nærhed for de mindste? Hvordan skaber vi stærke faglige fællesskaber for de ældste? Og hvordan kan vi bevare noget af det, vi hver især holder af ved vores lokale skoler, selv hvis det betyder forandringer?
SF ønsker, at vi ser på fremtidens skoler med både åbenhed og omtanke. Hvordan skaber vi skoler, der ikke bare er robuste økonomisk, men også understøtter faglig udvikling og børns trivsel? Hvordan skaber vi plads til de mange forskellige behov hos vores børn – både for dem, der har brug for støtte, og for dem, der har behov for større udfordringer?
Vi håber, I vil være med i dialogen. Vi lytter, og vi tager det ansvar, der følger med at træffe de svære beslutninger.