Når stilheden larmer mest
Byrådskandidat Nikolaj C. Andersen (M) har skrevet dette indlæg: Der er en stilhed, der larmer. Den stilhed, der opstår, når en beboer trykker på kaldeanlægget – men ingen kommer. Ikke fordi nogen ikke vil. Men fordi der ikke er nogen tilbage til at svare.
Den stilhed mødte jeg, da jeg for nylig besøgte et plejehjem i Frederikshavn Kommune.
Det var ikke støj, der fyldte. Det var fraværet af liv. Fraværet af hænder. Fraværet af tilstedeværelse. Personalet gjorde, hvad de kunne – men de var for få, og presset var for stort.
Og det blev meget tydeligt: Vi har ikke bare et ressourceproblem. Vi har et kulturproblem.
Jeg har ikke selv arbejdet i plejesektoren – men jeg har i årevis samarbejdet med den. Som grundlægger af New Care Knowledge har jeg arbejdet med kommuner og plejeinstitutioner i hele landet for at gøre sundheds- og velfærdsteknologi gennemsigtig og menneskelig.
Og det har lært mig én ting: Det største problem i ældreplejen er ikke teknologien – det er afstanden.
- Afstanden mellem medarbejderne og dem, der træffer beslutningerne
- Afstanden mellem virkeligheden og dem, der planlægger den
- Afstanden mellem mennesker og system
Vi har skabt en ældrepleje, hvor der bliver ledt med regneark – ikke med relationer. Hvor man forsøger at presse mere ud af færre – og kalder det effektivisering.
Det kan vi ikke være bekendt.
Det er ikke personalet, der svigter – det er systemet, der ikke forstår dem.
Vi har brug for et opgør. Ikke med de ansatte, men med den måde vi leder dem på.
Vi skal:
🟣 Give mere ansvar og tillid til dem, der kender virkeligheden – personalet
🟣 Invitere ledelsen tættere på gulvet og styrke forbindelsen mellem plan og praksis
🟣 Anerkende medarbejderne som hele mennesker – med familier, følelser og faglighed
🟣 Genskabe tilliden til systemet gennem ægte dialog og borgerinddragelse
Og vigtigst af alt: Vi skal huske, at ældrepleje ikke handler om systemer og tal. Det handler om mennesker.
Hvis vi tør vende kulturen og sætte mennesket i centrum – så kan vi også vende udviklingen.
Det kræver mod. Det kræver samarbejde. Og det kræver, at vi lytter – før vi leder.
Jeg er klar til at tage det ansvar. Sammen med de medarbejdere, som hver dag gør det umulige muligt.




































