Gå til hoved-indhold
20. maj 2024 - kl. 10.05

Storstilet plan for nybyggeri af 55 nye krigsskibe i Danmark

  • 1 af 1
    Orskov Yard er ét af tre værfter, der ifølge rapporten kan bygge de 55 krigsskibe.
Af: Michael Frederiksen

Tirsdag vil ministre, topembedsmænd og repræsentanter for industrien offentliggøre en storstilet plan for, hvordan Danmark ved hjælp af massive investeringer skal rustes til at være selvforsynende med nybyggeri af 55 nye krigsskibe til Søværnet. I rapporten udpeges tre værfter med potentiale til at bygge større krigsskibe: Karstensens Skibsværft i Skagen, Orskov Yard i Frederikshavn og Fayard, det gamle Lindøværft på Fyn, skriver TV 2.

I rapportens forord slår administrerende direktør for Danske Rederier, Anne H. Steffensen, den ambitiøse tone an med spørgsmålet:

"Kan vi designe, bygge, udruste og vedligeholde krigsskibe i Danmark, som understøtter Forsvarets fremtidige behov? Skåret helt ind til benet er svaret ja".

Kritikere beskriver en afgørende del af rapporten som urealistisk ønsketænkning:

- Det giver ingen mening, at vi i Danmark skal bygge krigsskibe helt fra bunden, lyder det fra tidligere kontreadmiral Torben Ørting Jørgensen, der mener, at selve byggeriet af skibsskrog fortsat bør foregå på udenlandske værfter.

- Vi har lukket ned for den del af vores skibsbyggeri for mange år siden. Hvis man nu vil genopfinde det, handler det mere om at tilgodese industrien frem for Søværnet, der skriger på at få leveret moderne krigsskibe i en fart, siger han til TV 2.

De seneste leverancer til Søværnet er de arktiske Knud Rasmussen-fartøjer fra Karstensens Skibsværft i Skagen. Her blev skroget bygget i Polen, hvorefter det blev udrustet og færdigbygget i Skagen.

Rapporten beskriver, hvordan der i Danmark kan bygges en national skibsfabrik med moderne industrihal på 160 meter i længden til en pris på 2,4 milliarder kroner og behov for op mod 800 ansatte til at bygge skibsskrog.

Ifølge Karstensens Skibsværft i Skagen, Danmarks største skibsværft, er det urealistisk at skaffe så meget arbejdskraft.

- Vi kunne ansætte 200 medarbejdere nu og her, hvis de fandtes. Men problemet er jo at det gør de ikke, siger direktør Kent Damgård til TV 2.

Han siger derfor nej tak til en ny industrihal til skrogbyggeri på Karstensens Skibsværft.

- Vi kalder de her planer for krigsskibe af papir. Det er fint at have nogle visioner, og vi vil gerne være med til at udruste fremtidens krigsskibe. Men at bygge skibene fra bunden i Danmark ser bedre ud på papir end i virkeligheden. Det er ikke realistisk, siger han.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...