Destination NORD: Palmestranden er et internationalt kæmpehit
De frederikshavnske palmer er for nylig igen kommet ud af deres vinterhi, og det er en årlig begivenhed, der i stigende grad vækker både national og international opmærksomhed. Hos Enjoy Nordjylland og Destination NORD er Palmestranden derfor et stærkt kort i markedsføring af destinationen.
At det nordligste Danmark har sin egen palmestrand, er et faktum, der bliver ved med at vække undren og begejstring langt uden for landets grænser.
Årets nylige ”åbning” af Palmestranden var ingen undtagelse – faktisk oplevede Enjoy Nordjylland, som er Destination NORD’s internationale brand, større interesse og opmærksomhed om begivenheden end nogen tidligere år.
Teamet hos Enjoy Nordjylland sammenklippede en såkaldt reel (en kort film til sociale medier) i forbindelse med, at palmerne blev bragt ud, og det har foreløbigt resulteret i svimlende 158.000 afspilninger på Instagram og 21.000 på det nyere medie TikTok. I 2024 var filmen fra Palmestranden årets bedst præsterende reel.
- Men det er særligt værd at bide mærke i, at antallet af lagringer stiger – det vil sige personer, som markerer og gemmer filmen til senere genbesøg – hvilket tyder på, at de bruger den som inspiration til deres ferieplanlægning – og det er jo præcis det, vi gerne vil opnå, forklarer Marketing Manager Sandra Kjær Enevoldsen fra Enjoy Nordjylland / Destination NORD.
Hun fortæller yderligere, at Palmestranden er et bærende element i Enjoy Nordjyllands temafortælling Børnenes Nordjylland, som er et kampagnekoncept, der kører i Tyskland, Sverige og Danmark. Her bruges Palmestranden aktivt for at skabe synlighed om Frederikshavn og omegn som rejsedestination. I Tyskland og Sverige var Børnenes Nordjylland hovedkampagnen i foråret, og i Danmark er den én af årets to hovedkampagner.
Sidste år var Palmestranden også et element i en digital advertorial-kampagne i samarbejde med VisitDenmark i Norge, og her vakte stranden stor nysgerrighed og fik mange klik, som ledte brugerne ind på en advertorial, der gav mere rejseinspiration om destinationen.
Også lokalt på Palmestranden var der i år usædvanligt stor interesse i dagene omkring, at palmerne blev bragt ud:
- Fire tyske turister kom forbi dagen før og spurgte til palmerne, og om de var på rette sted. Jeg forklarede, at de kom ud dagen efter, hvorpå de tyske turister svarede, at så ville de blive en dag længere, for det måtte de opleve. Solen stod højt på himlen i de dage, og vi fik også besøg af en influencer helt fra Californien, som pakkede en masse udstyr ud og sendte live fra Palmestranden. Det har vi alligevel ikke set før! Også lokale og regionale medier var forbi, så der var masser af god pressedækning, fortæller Michael Nielsen, bedre kendt som "Palme-Michael".
Der er dog ikke kun dansk, tysk og amerikansk interesse for Palmestranden. Presseteamet hos Destination NORD har nyligt haft besøg af en svensk journalist fra bladet Min Husbil, som udkommer i et oplag på 60.000 eksemplarer - og der er netop bragt en meget rosende artikel på baggrund af besøget, som bl.a. fremhæver Palmestranden, men også den skønne mad, der kan fås i Frederikshavn by, de gode shopping-muligheder og attraktioner som Bangsbo Fort og Quality Hotel The Reef.
Er man nysgerrig på, hvordan Palmestranden og området omkring Frederikshavn markedsføres på sociale medier, kan man følge Enjoy Nordjylland på både Instagram, TikTok og Facebook samt skrive sig op til nyhedsbrevet, der udkommer hyppigt med fokus på oplevelser og events.