Erhvervslivet glæder sig over, at vejen til Skagen nu endelig bliver udvidet og mere sikker
Erhvervslivet glæder sig. Med et ekstra spor på en 2+1 vej mellem Ålbæk og Skagen vil sikkerheden i trafikken stige, og udrykningsfartøjer kan komme hurtigere frem.
Om fire år - i slutningen af 2029 - vil den nye vej med tre spor mellem Ålbæk og Skagen være klar til ibrugtagning. Det fortalte projektleder Kim Jensen fra Vejdirektoratet på et informationsmøde i demme måned på feriecentret Skagen Strand. ( Se præsentationen her)
Oplysningen om 2+1 vejens ibrugtagning glæder CEO Johannes Palsson, der står i spidsen for for de to store virksomheder FF Skagen og Skagen Pelagic, som har meget tung trafik til og fra Skagen.
- Vi er superglade for, at vi er nået i mål med projektet, som især vores tidligere bestyrelsesformand Jens Borup har kæmpet for i adskillige år, siger Johannes Palsson.
Vejen mellem Ålbæk og Skagen udbygges på to strækninger på i alt 12 km. Den ene strækning går fra Hirtshalsvej til Hulsig og den anden strækning fra Hulsig Hede nord til Flagbakkevej. De sidste cirka fem kilometer hen over Hulsig Hede består allerede af en 2+1 vej.
For erhvervslivet i Skagen handler det først og fremmest om sikkerhed.
- Færdselssikkerheden vil stige på strækningen, og det vil gavne os alle, der kører til og fra Skagen, forklarer Johannes Palsson og uddyber:
- Om året kører 2500-3000 lastbiler til vores virksomheder for at servicere os, og for dem bliver det nu også mere sikkert at køre ind og ud af Skagen.
Ingen trafikulykker på 2+1
Jens Borup, der er byrådsmedlem for Venstre, deltog i borgermødet og gjorde opmærksom på, at trafiksikkerheden var blevet undersøgt af Vejdirektoratet i en fem-årige periode fra 2015 til og med 2019.
- VVM-undersøgelsen viste, at der var 18 på trafikulykker på strækningen mellem Ålbæk og Skagen og ingen af dem var på 2+1- strækningen, oplyste Jens Borup.
Jens Borup oplyser, at det daværende Skagen Byråd indgik en aftale med Nordjyllands Amt om en opgradering af infrastrukturen, fordi Skagen Havn stod foran flere udvidelser. Skagen Kommune finansierede således Bøjlevejen i Skagen, og amtet ville finansiere 2+1 vejen fra Ålbæk til Skagen.
Den første strækning 2+1 vej på cirka fem kilometer hen over Hulsig Hede stod færdig i 2006.
- Men så blev amtet nedlagt i forbindelse med strukturreformen i 2007. Vejdirektoratet overtog strækningen, og det blev besluttet at droppe aftalen og bruge de afsatte midler til et projekt ved Køge-Bugt-motorvejen, forklarer Jens Borup.
Han fortsatte med at kæmpe for projektet, som altså ender med at være næsten 30 år undervejs, når 2+1 vejen er helt færdig i 2030.
Styrker fremkommeligheden
Der kan også blive brug for hurtig udrykning til brande og ulykker. Vejdirektoratet nævner specifik fremkommelighed for udrykningskøretøjer som et argument for at udvide vejen.
Et argument, Johannes Palsson også peger på. Især i sommerhalvåret er der tæt trafik på vejen mellem Ålbæk og Skagen, og med det nye et ekstra spor vil udrykningskøretøjer nemmere kunne komme forbi.
Man kan desuden indimellem komme til at ligge bag et langsomt kørende køretøj, og den nye 2+1 vej giver bedre og mere sikre overhalingsmuligheder og dermed sikre både fremkommeligheden og færdselssikkerheden.
Erhvervslivet i Skagen har desuden behov for rettidige leverancer til deres kunder syd for den danske grænse. Det gælder alle, men specifikt for den del af fiskeindustrien, der leverer friske fisk til markederne rundt om i Europa.
Hvis lastbilerne med fisk forsinkes på grund af langsom trafik - især i sommerperioden - risikerer virksomhederne at misse indleveringsdeadlines til samlecentralerne i Padborg. Dette kan betyde, at fiskene forældes med op til et døgn, hvilket reducerer kvaliteten og markedsværdien væsentligt.
Ny støjskærm på 1,4 kilometer
Selvom Johannes Palsson på vegne af erhvervslivet virkelig glæder sig over, at vejudvidelsen bliver en realitet, så forstår han godt, de protester, der har været mod 2+1 udvidelsen fra de husejere, der ligger tættest på vejen.
I sommerhusområdet lige nord for rundkørslen i Ålbæk frygter man for støjgener, hvilket flere gav udtryk for på Vejdirektoratets borgermøde 4. december. Deres indvendinger er blevet imødekommet med opførelsen af en fire meter høj støjskærm på den østlige side af vejen, hvor sommerhusområdet ligger.
- For at forhindre støjgener fra vejen er det en god løsning med den planlagte støjskærm, de første 1,4 km fra rundkørslen, mener Johannes Palsson.
Anlægget af den nye 2+1 vej starter i andet kvartal 2028, forventes at blive taget i brug i andet halvår af 2029 og være helt færdig i 2030. Projektet er finansieret af staten.
Lang historie - kort fortalt
2002: Nordjyllands Amt færdiggør VVM-redegørelse for vejudvidelsen af de 17 km mellem Ålbæk og Skagen.
2006: Strækningen hen over Hulsig Hede som 2+1 vej tages i brug.
2007: I forbindelse med Strukturreformen (kommunalreformen) overgår Rute 40 mellem Frederikshavn og Skagen fra amtsvej til statsvej. 2+1 vejprojektet stoppes, pengene som var sat af til projektet blev flyttet til et motorvejsprojekt i Køge Bugt.
2015: Jens Borup, bestyrelsesformand i FF Skagen, kontakter transportminister Hans Chr. Schmidt og får foretræde for transportudvalget. Her argumenterer han for, at projektet skal færdiggøres, blandt andet med henvisning til at Skagen Havns udvidelser og heraf øget trafik.
30. november 2018: Regeringen (V, LA, K) og DF indgår finanslovsaftale for 2019, hvor det besluttes at gennemføre en ny VVM-undersøgelse af en udbygning af strækningen Ålbæk–Skagen til 2+1-vej.
December 2020: VVM-Undersøgelsen konkluderer, at der er behov for udbygning vejen mellem Ålbæk og Skagen - ikke mindst set i lyset af trafiksikkerheden. I perioden fra januar 2015 til årsskiftet 2019/20 var der således 18 trafikulykker (heraf fire med personskade) på strækningen med almindelig landevej og ingen ulykker på 2+1 strækningen.
Maj 2022: Udvidelsen vedtages af Folketinget som del af infrastrukturplan 2025.
2022-2025 Da vejen går gennem Natura 2000-område, skal udvidelsen godkendes i EU.
25. april 2025 – EU godkender projektet.
16. juni 2025: Projektet træder endelig i kraft.
2.kvartal 2028: Anlægsarbejdet starter
Ultimo 2029: 2+1 vejen er klar til ibrugtagning.
Udvidelsens budget for de cirka 12 km er 220 millioner kroner. Vejprojektet betales af staten.





































