Formand understreger: Frederikshavn Forsyning har en sund økonomi
Formand Erik Kyed Trolle, Frederikshavn Forsyning, har skrevet dette indlæg: Når man læser kommentarfelterne på de sociale medier, fremgår det tydeligt, at der er stor tvivl om sammenhængen mellem nødvendig gæld og driften af Frederikshavn Forsyning. Jeg vil gerne, med risiko for at blive misforstået både politisk og driftsmæssigt, forsøge at forklare, hvorfor der opstår gæld.
Forsyningens selskaber indenfor Vand, Spildevand, Affald og Varme er underlagt en lovgivning, som klart og tydeligt siger: "Selskaberne SKAL driftes efter hvile i sig selv principperne".
Sagt på anden måde må selskaberne IKKE, over en årrække, opkræve overskud eller generere underskud i forhold til forbrugerne.
Det betyder igen, at taksterne, som forbrugerne betaler, SKAL svare til udgifterne, hverken mere eller mindre. Skulle der opstå et underskud, SKAL dette indregnes i kommende års drift eller ved overskud udbetales til forbrugerne.
Beslutningen om at overføre overskud til kommende år eller tilbagebetaling til forbrugerne træffes af Byrådet på den årlige generalforsamling, efter indstilling fra Forsyningen.
Når Forsyningen skal iværksætte nye tiltag, kan vi således IKKE hive penge op af kassen, og vi kan heller ikke opspare et overskud til senere brug for nye investeringer.
Vi har således IKKE andre muligheder end enten lade være med at investere eller bruge de muligheder, lovgivningen giver for at søge hjemtagelse af lån, eksempelvis hos Kommunekredit.
Man kan frækt sige, at ved ansøgning og bevilling af lån til investeringer købes der på "afbetaling", hvor afdrag og renter overgår til en driftsudgift, som betales af forbrugerne over en længere årrække, nøjagtig som hvis vi privat optager et lån til forbrug.
Holdningen hos lovgivningen er, at når man lånefinansierer, bliver lånet ikke kun betalt af nuværende forbrugere, men også af fremtidige kunder. Det er vel fair nok, da alle har gavn af investeringen.
Jeg vil gerne beskrive et forløb for at illustrere, hvordan det foregår i ovennævnte selskaber.
Lad os tage Vandselskabet:
Skagen Vandværk havde en del boringer lige syd for Skagen. Boringer, som havde kørt glimrende i mange år og som forsynede Skagensområdet med rent drikkevand. Desværre viste løbende målinger, at der var opstået PFAS-forurening, som formentlig skyldes stigende vandstand fra havene rundt om Skagen.
Forureningen tiltog i styrke, hvorfor vi i Forsyningen var tvunget ind i en beslutning om at sikre rent drikkevand fra andre områder, hvor grænseværdierne ikke var overskredet. Valget faldt på en rørføring, som går fra vores boringer i Øster Holmen og Tolne og hele vejen op til Skagen.
Vandselskabet er som ovenfor beskrevet omfattet af "hvile i sig selv princippet" og dermed ikke i stand til at hive udgifterne til det nye anlæg op af kassen.
Forsyningen ansøgte Frederikshavn Kommune (Byrådet) om kommunegaranti for lånet, som vi valgte skulle tages i Kommunekredit.
Frederikshavn Kommune modtager en garantiprovision på 0,75 procent af det oprettede lån, når man garanterer for lånet. Lånet til rørføringen indgår således som en gæld i Forsyningens regnskab og skal selvfølgelig afdrages i henhold til lovgivning over de takster, som opkræves hos forbrugerne.
Ovennævnte er naturligvis kun et eksempel på, hvorfor Frederikshavn Forsyning fremstår med en langfristet gæld i regnskaberne.
Ovennævnte er udelukkende ét eksempel på, hvorfor der opstår gæld hos Forsyningen.
Jeg kunne nævne masser af eksempler hos Varmeselskabet, som helt i tråd med strategien vedtaget af kommunen har lavet investeringer i varmepumpe, akkumuleringstanke, elpatroner og så videre for at mindske forbruget af gas og sikre varmeforbrugerne en forsyningssikkerhed og en sikker varmekilde i form af fjernvarme.
Affaldsselskabet, som lovgivningsmæssigt er pålagt at implementere kildesortering af affald i 10 fraktioner hos forbrugerne og lovgivningsmæssigt er pålagt at ændre på strukturen på genbrugspladserne.
Spildevandsselskabet, som har en forpligtelse til at aftage og rense spildevand fra såvel forbrugere som virksomheder.
Selskaberne omfattet af "hvile i sig selv princippet" står for over 90 procent af den langfristede gæld, som fremgår af Forsyningens regnskab. Det er således forbrugerne i de enkelte selskaber, som løbende afdrager på gælden og IKKE alle skatteborgerne i kommunen.
Frederikshavn Forsyning er, ligesom alle andre forsyningsselskaber, kraftigt overvåget af såvel forsyningssekretariatet og energitilsynet med flere, som skal sikre fornuften i såvel indsatser som økonomi.
Lad mig slå fast: Frederikshavn Forsyning HAR EN SUND ØKONOMI - dette uanset andre påstande.
Som jeg startede med at nævne, er der selvfølgelig tale om et valg af nogle opgaver, bortset fra de opgaver som lovgivningen eller politikerne i byrådet vedtager som strategi, og som skal udføres.
Jeg kan dog levende forestille mig en situation, hvor man ikke renoverede kloakker eller varmenettet, når der opstår brud, eller hvis vi ikke har sikret forsyningen af rent drikkevand til husstandene.
Jeg er som medlem af bestyrelsen i Frederikshavn Forsyning stolt og beæret over de mange medarbejdere, som dagligt udfører vigtige opgaver til glæde for os forbrugere i HELE kommunen.
Det skylder vi dem alle en stor tak for.
Skulle der være spørgsmål til ovennævnte forklaring på Forsyningens virke, er man selvfølgelig mere end velkommen til at kontakte mig eller Forsyningen for en forklaring på spørgsmål, MEN...
Lad os dog alle slippe for modbydelige og fuldstændige urimelige påstande samt nedværdigende kommentarer på de sociale medier. Man kan godt være uenig med respekt for hinanden.