Gå til hoved-indhold
19. juni 2025 - kl. 10.06

Tiltag som dette er med til at gøre kommunen et mindre attraktivt sted for børnefamilier

  • 1 af 1
Af  Anders Weesgaard Sørensen og Nicoline Egsgaard Hansen

Formand Anders Weesgaard Sørensen og næstformand Nicoline Egsgaard Hansen har på vegne af Bødkergårdens bestyrelse i Østervrå skrevet denne bekymringsliste: Kære folkevalgte politiker i vores kommune. I er endnu engang i en situation, hvor I skal forholde jer til nedskæringer på vores børns institutioner og skoleområde. Denne gang skal I tale om, hvorvidt kommende skolebørn i 2026 skal starte i tidlig SFO 1. maj i stedet for 1. august (skolestart).

Som valgt bestyrelse på Bødkergården i Østervrå, håber vi, at I vil bruge fem minutter på at lytte til vores bekymringer herved. Det er ikke kun noget vi føler og frygter, men også noget der bakkes op af senere års undersøgelser af netop denne model. Faktisk har man i medierne i år kunne læse om, hvordan andre kommuner fjerner sig fra selvsamme model, fordi undersøgelser dokumenterer mistrivsel og manglende resultater i forhold til det "løft i trivsel", som man havde håbet på.

I kan blandt andet læse mere her:

Man bør overveje, om tidlig start i SFO fortsat er fagligt velbegrundet - vive.dk 
Sebastian kan lege videre i børnehaven frem til august - flere kommuner dropper tidlig skolestart | København | DR 

Tryghed og rutiner som fundament for trivsel og udvikling:

Trygge relationer i dagtilbud | Betydning for børns trivsel og udvikling

Vores bekymringer: 
Er I bekendte med den mistrivsel, der opstår, når børn oplever brud/skift i deres vante rammer og rutiner?

Den nye model betyder, at børn i alderen 5-6 år på få måneder skal opleve flere brud/skift. Overgangen fra trygge voksne i børnehaven til nye voksne i tidlig SFO. Herefter sommerferieperioder med ferieafløsere for så at starte i skole i august, endnu engang med nye voksne. Udvikling og læring kræver trivsel. Ovenstående undersøgelse viser, at denne model skaber et væsentligt fald i trivsel.

Det kan måske lyde lidt skørt, men børnenes oplevelse kan sammenlignes med den nervøsitet og usikkerhed, du selv har mærket ved at starte i et nyt job – ganget med tre…

Hvorfor vil kommunen starte på en model, der i øjeblikket kritiseres for ikke at lykkes?

Vi ved, at I skal spare penge, men det virker meget risikovilligt på børnenes vegne at starte en model op, hvor en af konsekvenserne er dokumenteret mistrivsel. Vi kan godt læse os frem til, at det er en effektiv økonomisk spareøvelse, mens vi i stedet er villige til at betale med vores børns trivsel. Burde vi ikke i stedet være tro mod vores børnesyn og understøtte den tryghed og de rammer, som vi ved, at børnene har behov for? I kunne måske endda kontakte nogen af de kommuner, der vender løsningen ryggen?

Hvordan undgår vi væsentlig forringelse af kvaliteten i tilbuddet og trygheden for børnene?

Fra maj til august vil den tidlige SFO skulle have børnene hele dagen. En SFO med væsentlig lavere normering af voksne i forhold til børnehaven, hvor børnene er i dag.

Er det realistisk at finde fagligt kvalificeret arbejdskraft i de tre måneder? Kan der findes og ansættes personale med de rette kompetencer tre måneder om året? Eller vil man fjerne pædagogisk personale fra den øvrige skole til at dække denne korte og kritiske periode?

Risikerer vi ikke at ende med børn, som møder et dårligere normeret tilbud med skiftende og måske ikke fagligt uddannede voksne? En periode, hvor stabilitet og tryghed måske aldrig har været vigtigere for at sikre trivsel.

Risikerer vi at tabe børn allerede inden, de er startet i skolen? Børn, som måske i forvejen havde det svært pga. diagnoser eller lignende. Børn, der vil få det endnu svære ved at opnå succes i en skoletid, der er så vigtig for resten af deres liv.

Som Børns Vilkår skriver: 
”Tryghed er det, alle børn først og fremmest har brug for. Det er kernen og det mest centrale i alt pædagogisk arbejde – for uden trygge relationer kan børn hverken trives, lære eller udvikle sig.”

Hvordan sikres sammenhængen for børn ved distriktgrænserne, hvor nærmeste daginstitution ikke har naturlig overgang til den skole/friskole/privatskole, børnene muligvis er nødsaget til at starte i?

I landsbyerne har vi mange børn, der tilvælger institutioner uden for deres distrikter, fordi de trods alt er tættere på end dem i eget distrikt. Det er et vilkår på landet, fordi der er langt til skoler og institutioner. I dette skoleår oplevede vi, at skolebørn uden for vores distrikt blev afvist skolestart på den naturligt sammenhængende, kommunale skole. Hvordan skal deres vilkår tilgodeses? Skal de så følges med deres venner videre i tidlig SFO, eller skal de i stedet starte tidlig SFO på den nye skole? Det kan på sigt skabe stor spekulation i institutionsvalg i fremtiden.

Er vores børnehaver ikke det sted, der er bedst rustet til børn i børnehavealderen?

Lad børnene være børn frem til skolestart. Der er færdigheder nok, de skal have styr på i denne alder. De færdigheder er børnehavens pædagoger eksperter i at understøtte. Vi tror på, at de tidsnok skal komme i børnehaveklassen, hvor de lærer alfabetet, tallene og at sidde stille på stolen. Men lad dem nu lege og knytte sociale relationer indtil da.

Til sidst må vi indrømme, at tiltag som dette er med til at gøre kommunen et mindre attraktivt sted for børnefamilier. Børnene bliver i høj grad håndteret som en ”børnebyrde”, og vi er bekymret for, om vores kommune er blevet villige til at gå alt for meget på kompromis med børnenes udvikling og trivsel.

Vi håber, at I vil lytte til vores bekymringer.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...