Gå til hoved-indhold
08. december 2025 - kl. 00.12

Lokale politikere lader lokalbefolkningen i stikken

  • 1 af 3
    Stranden nord for Ålbæk lukkes for offentlig parkering, når vejen udvides.
  • 2 af 3
  • 3 af 3
Af  Lars Lund

De lokale politikere er ligeglade med, at støjen er alt for høj, og at lovgivningen overtrædes, når det gælder den planlagte udvidelse af vejen mellem Ålbæk og Skagen. De lokale politikere sidder med hænderne i skødet og siger, at det ikke er deres bord. Det mener i hvert fald talsmand Lars Lund, Sammenslutningen af fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord, som har skrevet dette indlæg:

Kære politikere. Det er ikke fair at lade jeres lokale vælgere i stikken, inklusiv erhvervet i Ålbæk. En fyldt idrætshal i Hulsig 4. december om vejen Skagen/Ålbæk gav atter og i den grad udtryk for deres utilfredshed med den - gennem årene - massive støj, der ikke som lovet løses, men tværtom nu øges yderligere og utilfredshed med den planlagte højere hastighed ud for et sommerhusområde i forlængelse af Ålbæk by, samt utilfredshed med, at de lokale i Bunken skal forlade deres egen strand og køre længere mod nord som følge af Vejdirektoratets plan om udvidelse af vejen til Ålbæk/Skagen.

Efterhånden lukker man en af Danmarks smukkeste og bedste strande nord for Ålbæk, så det reelt kun er muligt for offentlig adgang med parkering fra havnen og langt mod nord ved campingpladsen. Planen skader både det lokale turisterhverv, forretningslivet, håndværkere og brugerne.

Beboernes protester er ikke til at tage fejl af, ligesom de heller ikke var ved høringen for tre år siden, hvor protesterne også var massive. Støjen, der også breder sig ind i de rekreative områder ind i en fredfyldt skov og på grund af hastigheden ud til stranden ved Ålbæk nord, var stort set det eneste punkt, der interesserede, de omkring 300 fremmødte i forhold til projektet.

I kan som lokalpolitikere ikke bare sidde med hænderne i skødet og sige, at det ikke er jeres bord, men landspolitikernes. Hvem har fået landspolitikerne til at gå ind for en udvidelse, hvis ikke det er lokalpolitikerne?

For at få projektet løb I rundt og fik svenske og norske turister til at skrive under på, at vi skal have udvidet vejen. I fik kun 1/3 af de underskrifter, I havde sat som mål, men via lobbyister og millioner skattekroner fik I den udvidelse. I ønskede.

Den taler vi ikke imod, men mod, at I løber fra at være med til at løse problemerne. I er valgt til at varetage lokale interesser, og I må altså se at vågne op og i det mindste begynde at forholde jer til brugeres mange konstruktive løsningsforslag og ikke afvise alt.

Den enkle gratis løsning er støjdæmpende asfalt og en nedsættelse af hastigheden til 60 km i sommerperioden - og blot de tre kilometer det handler om. Det koster 15 sekunder. End ikke bilerne tør VD fremover sende over vejen ved Råbjergvej og til parkeringspladsen overfor, der nu lukkes, og læs lige hvorfor: Fordi det er farligt at køre over vejen, men I vil gerne lade fodgængere og cyklister, familier med små børn og hunde gå over tre kørebaner. Og i lukker to andre overgange.

Nu skal disse familier ud at køre på den i forvejen trafikerede vej og væk fra deres lokale strand. Det er jo vanvid. Alle skal ud at køre længere på den vej, I er så stolte af. I vil ikke lave rundkørsel ved Råbjergvej, for det sinker trafikken. Og ja, det gør det, men det er mere trafiksikkert. Samtidig ser I på, at man lukker to andre overgange på strækningen, der fører til stranden, så nul mere trafik for gående.

Der er nu kun plads til biler, og de skal køre stærkt for 83 procent af dem er turister, kun 17 procent erhverv, der skal skynde sig til Skagen. Og det kommer de. Et helt minut har VD beregnet, og det er vigtigt, men de bliver snydt, for ved rundkørslen, når jeres motortrafikvej slutter, skal de så holde i kø. Der er aldrig kø ud af Skagen.

I Danmark findes motortrafikveje, hvor man må køre 90 km/t. Her er hverken cykel- eller gangstier op ad vejen, fordi det er for farligt. I Ålbæk, ud for et stort sommerhusområde, må man godt køre som på en motortrafikvej med 90 km/t, selv om der er en smal dobbeltrettet sti, der skal betjene fodgængere, cyklister, elcykler og knallerter, og den ligger ganske få meter op ad vejen. Det kalder I at trafiksikre. Statistikkerne på vejstrækningen siger, at der er flest ulykker i forvejen ved sommerhusene med 34 udkørsler, der bliver til 18, når projektet er færdigt.

For at tjene den lokale turisme og for at skaffe skattekroner til kommunen, gav man i 1998 i en lokalplan lov til at udbygge sommerhusarealet, også især fordi de lokale i kommunen havde mulighed for et fristed. Larmen skulle I nok tage jer ad. Der var jo planloven, der skal sikre, at støjen ikke må være over grænseværdierne. Hvad skete? I løb fra ansvaret. De lokale blev igen snydt.

Al lovgivning er og vedbliver at være overtrådt, både planloven og grænseværdierne for støj. I ser bare på. Pressen ser bare på og beskæftiger sig kun med Aalborg. Lukker øjnene for lovovertrædelser. Det er jeres held, men heldigvis lytter den meget lokale digitale presse.

Støjen er 87dB og må være 53dB. Siden er den steget med 1dB hvert år. I er fuldstændig ligeglade. Skiftende politikere har lovet at gøre noget ved problemerne, uden det er sket. Nu skulle den store Gud, Vejdirektoratet, nok løse det, når de overtog vejen, lovede I, men det modsatte skete, og I støtter dem og ikke de lokale.

I tror på VDs tal, der siger, at støjen med det nye projekt kun stiger 1 dB, ja, plus alle de dB, der er kommet til siden 1998. I ser til, at Vejdirektoratet gør Danmarks mest støjende vej ud for et sommerhusområde og i øvrigt skaber et øget støjbillede i hele naturen, til nu også at blive Danmarks mest trafikfarlige vej for de bløde trafikanter.

Sammenslutningen af fastboende og sommerhuse Ålbæk Nord skrev til alle partier før kommunevalget og bad om hjælp. De fik svar fra to partier, at det ikke var deres bord og ingen fra resten af partierne. Det er uanstændigt.

Et projekt, der end ikke længere samfundsmæssigt kan hænge sammen, og kun gjorde det, fordi man øgede hastigheden til 90 km/t. Det betyder ikke, at man ikke skal lave vejen fremkommelig, og det sørger alle de konstruktive forslag fra de berørte også for. Dem gider I end ikke at se. Man har lov at tage hensyn til andre, som man også gør det i trafikken.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...