Frederikshavn Kommunes parkeringsindtægter runder fem millioner kroner
5.043.592 kroner. Så meget tjente Frederikshavn Kommune i 2024 på betalingsparkering og betalingsafgifter, viser FDM's årlige gennemgang af de kommunale parkeringsafgifter. Beløbet er en stigning fra året før på 433.1769 kroner, men Frederikshavn falder dog for andet år i træk på listen.
I 2022 lå Frederikshavn Kommune nr. 14 på listen, mens kommunen i 2023 indtog 15. pladsen. I 2023 ligger Frederikshavn Kommune på 16. pladsen.
Bilisterne betaler igen rekordmange penge til kommunerne for at parkere, og stigningen i kommunernes bruttoindtægt er den største siden 2017. Samtidig har kommunerne udskrevet flere end 600.000 afgifter for at parkere ulovligt. Det højeste antal nogensinde ifølge FDM.
FDM har indsamlet kommunernes bruttoindtægter fra bilister for betalingsparkering og afgifter for at parkere ulovligt for de seneste 11 år, og stigningen fra 2023 til 2024 er den næsthøjeste i perioden. 12,6 procent er indtægterne til kommunerne i undersøgelsen steget mellem de to årstal.
Helt præcist er det beløb, som bilisterne betaler, 1.217.573.847 kr.
- Beløbet bare vokser og vokser, og det er virkelig mange penge, bilisterne betaler for at parkere. Noget af det skyldes prisstigninger, og at der kommer flere og større områder med betalingsparkering. Men også at der er større pres på parkeringspladserne, siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange, der står bag parkeringsundersøgelsen.
Som landets største og mest trafikerede kommune har København en samlet bruttoindtægt på 717.241.671 kr. Det svarer til 59 procent af den totale indtægt i alle kommuner.
Top 20:
1. København
2. Aarhus
3. Frederiksberg
4. Aalborg
5. Odense
6. Silkeborg
7. Køge
8. Svendborg
9. Randers og Favrskov
10. Vejle
11. Lyngby-Taarbæk
12. Helsingør
13. Roskilde
14. Kolding
15. Tårnby
16. Frederikshavn
17. Esbjerg
18. Horsens
19. Hillerød
20. Slagelse
Ifølge FDM er det sandsynligvis ikke alle kommuner med betalingsparkering eller parkeringskontrol, der har overskud på deres parkeringsordning, da der bl.a. er udgifter til parkeringsvagter.
- Men det ændrer ikke på, at bilisterne skal af med en masse penge, uanset om det er en god forretning for kommunen eller ej. Uanset om pengene ryger i kommunekassen eller statskassen, er det dyrt for bilisten, men i FDM ser vi naturligvis helst, at de penge, bilisterne betaler, bruges på flere og bedre parkeringsmuligheder, siger Dennis Lange.
Han opfordrer i den forbindelse kommunerne til at genoverveje, om det overhovedet er nødvendigt med betalingsparkering eller kontrol.
- Nogle kommuner udskriver få hundrede afgifter om året, og her må man spørge sig selv, om der overhovedet er et reelt problem med ulovlig parkering. Hvis ikke behovet for regulering og kontrol er til stede, så er der jo ingen grund til at genere bilisterne, påpeger Dennis Lange.