Gå til hoved-indhold
01. oktober 2013 - kl. 00.10

Gigantisk kranskib lægger til ved Kattegat Siloen

  • 1 af 9
    FOTO: Simon Bang Jensen
  • 2 af 9
    FOTO: Simon Bang Jensen
  • 3 af 9
    FOTO: Simon Bang Jensen
  • 4 af 9
    FOTO: Simon Bang Jensen
  • 5 af 9
    FOTO: Simon Bang Jensen
  • 6 af 9
    De fire tårnhøje rørben på det enorme kranskib er med sine over 60 meter højere end Kattegat Siloen. Foto: Simon Bang
  • 7 af 9
    FOTO: Simon Bang Jensen
  • 8 af 9
    FOTO: Simon Bang Jensen
  • 9 af 9
    FOTO: Simon Bang Jensen
Af: Simon Bang Jensen

Endnu et spektakulært syn i havneområdet møder i disse dage frederikshavnerne. Et gigantisk kranskib fra det norske redderi Fred Olsen Windcarrier lagde lørdag til kaj ved siden af Kattegat Siloen, hvor den har fyldt meget i landskabet lige siden.   

Alverdens prægtige faretøjer har gennem tiden lagt til kaj ved havnen i Frederikshavn, og installations-fartøjet fra Fred Olsen Windcarrier er ingen undtagelse. Den kæmpemæssige stålflyder har både helikopterplatform og fire gigantiske "rørben", som stikker et godt stykke over siloens 54 meter. Virkelig et imponerende syn for den gængse forbipassende.

Med sine 132 meter i længden, fire kæmpe "rørben" på over 60 meter, en lastekapacitet på op til 5300 ton og plads til 80 medarbejdere fordelt på 56 kahytter er dette fartøj et sandt monstrum for øjet. Virksomheden har to af disse kranskibe og begge bliver normalvis istandsat i Frederikshavn.

Fartøjerne bruges blandt andet til vindmølle-installationer og olieboringer til havs. Lige nu skal denne båd dog ikke ud på nogle missioner i nærmeste fremtid. Det oplyser direktør Anders Hecht-Pedersen, Nicon Industries A/S.


Nicon Industries A/S står for arbejdet på flydekranen i denne omgang, men det er ikke noget omfattende projekt i forhold til skibets størrelse. Anders Hecht-Pedersen oplyser, at man er ved at afmontere det gamle stål fra en tidligere operation.

- Vi er ved at lave noget, der hedder en demobilisering, hvilket vil sige, at vi er ved at afmontere noget af det overflødige stål fra en tidligere opgave. Det er sådan, at skibene, efter hver afsluttet opgave, skal klargøres til nye operationer, og derfor tager man henholdsvis stålet af og på efter behov, uddyber han.

Skibet lagde til kaj lørdag morgen, men Nicon-direktøren ved endnu ikke, hvor længe det bliver i havnebassinet. Det er et kun to år gammelt fartøj, og da det ikke skal ud på nye operationer nu her, er det meget begrænset, hvor omfattende afmonteringen er. Der er af den grund heller ikke mere end en håndfuld Nicon-folk involveret i arbejdet på den enorme flydekran. 

Der er derfor stadig rig mulighed for at komme tæt på det skib, som lige nu er altoverskyggende på kajen ved siden af siloen.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...