HTX-elever kombinerer fagene kemi og design i nyt banebrydende projekt
Sidste efterår i november præsenterede designlærer Lone Elversted og kemilærer Troels Stausbo 2.g-elever på HTX Frederikshavn for et nyt projekt, som de havde udviklet. På HTX er man vant til at kombinere fagene i projekter, men kemi og design er ikke tidligere set i et tværfagligt samspil. Helt konkret skulle eleverne designe et produkt i sølv, jern eller kobber, og derfor skulle de i kemi lære om stoffernes egenskaber og hvordan man kan forarbejde dem i arbejdet med formgivning, udtryksformer og signalværdier.
I onsdags skulle eleverne præsentere de produkter, de har arbejdet på gennem otte måneder, og man må sige, at det var vidt forskellige løsninger, de kom op med, og alle metallerne i opgaven blev brugt. Flere havde lavet smykker, nogle lamper eller tøj og en enkelt gruppe havde lavet et bord med jernstel. Eleverne Ida Pepping og Freja Møller havde lavet flere smykker ud af en gammel sølvske, og de synes projektet var rigtig godt – også den kemiske del.
- Vi har lavet fire ringe i sølv ud af en gammel tretårnet sølvske. Én ring er bare blevet bukket og poleret, men de tre andre har vi støbt og forarbejdet kemisk, så de har fået et andet udtryk. Vi har brugt syre og ultralyd til at ændre på sølvet, og det har været supersjovt. Det er fedt at kombinere to fag på den måde – man får et meget bedre kendskab til metallerne og kan lave ting, vi slet ikke kendte til, før vi startede, siger de.
Også designlærer Lone Elversted er tilfreds med forløbet. Hun var nysgerrig efter, hvordan eleverne ville møde det nye tværfaglige samarbejde, men på resultatet kan man se, at det har de taget godt imod.
- I designfaget kommer vi gerne langt omkring – også med hensyn til materialevalg. På den måde opstår der nye idéer til produkter, formgivning eller designudtryk. Eleverne går på studieretningen Teknologi & Design, og de bliver hurtigt vant til designprocessen, så jeg synes, de var klar til en at opkvalificere deres kompetencer. Og de har taget godt imod det og været kreative, ihærdige og dygtige til at udvikle noget helt nyt og spændende. Ved dagens fremvisning havde jeg inviteret en tidligere elev, Kasper Berg, som i dag går på Industrielt Design på AAU. Han skulle give eleverne feedback på deres arbejde, og jeg kunne mærke på ham, at han også synes, de havde været dygtige.
De to lærer har brugt flere måneder på at udvikle, opbygge og tilrettelægge det tværfaglige projekt. For kemilærer Troels Stausbo har forløbet givet gode perspektiver for den fremtidige undervisning.
- Kemi er et komplekst fag, der indeholder mange snitflader, og derfor er det vigtigt, at eleverne kan se en mening og aktualitet i faget. Eksempelvis, at materialekendskab er afgørende i designprocessen. Vi har forsøgt at åbne fagene op og gjort dem tilgængelige for eleverne. En disciplin, der er svær at mestre i en travl hverdag, men må siges at være lykkedes. Af den grund har vores tætte samarbejde med LabSTEM Nord på AAU være værdifuldt, hvor eleverne har haft mulighed for at træne deres formidlings- og præsentationskompetencer. Vi glæder os til at præsentere projektet og dets resultater på en stor national konference senere på efteråret.
Faget Design B og studieretningen Teknologi & Design findes kun på HTX. Elever, som drømmer om at blive for eksempel arkitekt, tekstildesigner, grafiker eller industriel designer går på studieretningen Teknologi & Design. Faget er kendetegnet ved både at have designteori samt masser af hands-on design af produkter i alverdens materialer.
Vedlagt 2 billeder.
HTXFrederikshavn1 – en gammel sølvske blev til 4 ringe, som Ida Pepping og Freja Møller har designet.
HTXFrederikshavn2 – Fra venstre Ida Pepping og Freja Møller foran deres designarbejde, hvor der indgår mood board, image board, en procesbeskrivelse og selvfølgeligt de 4 ringe de har designet.