Gå til hoved-indhold
11. august 2025 - kl. 00.08

L&N Supply Ships har fuld fart på med ny direktør, nyt datterselskab og nyt skib

  • 1 af 2
    Mads Larsson (t.v.) og Rasmus Høj Larsen står i spidsen for L&N Supply Ships. Mads Larsson er efter begges ønske medejer af virksomheden.
  • 2 af 2
    LN Commander er ved at blive gjort klart på Karstensens Skibsværft, så firmaets nye og tredje skib kan være i drift i midten af september.
Af  Marianne Isen

L&N Supply Ships har fuld fart på med ny direktør, nyt datterselskab og nyt skib. Firmaet servicerer skibe på Reden ud for Skagen og ser et behov for et transitlager, og derfor etablerer de SPS - Skagen Port Service.

Rasmus Høj Larsen og Mads Larsson har papir på, at de er det perfekte match. Sådan konkluderede rekrutteringsfirmaet, da Mads Larsson havde gennemgået en personlighedstest i forbindelse med det nye job som administrerende direktør hos L&N Supply Ships, hvor han startede 1.juni 2025.

- Og med et glimt øjet tilføjede rekrutteringsagenten, at vi skulle sørge for at få en privatsekretær, fortæller nyansatte Mads Larsson, der også har købt sig ind i firmaet.

Han kommer fra en stilling som administrerende direktør hos Werner Larsson Fiskeeksport.

Mads Larsson takkede ja til stillingen hos L&N Supply Ships, fordi han gerne vil være ejer og have hånden på kogepladen på sin nye arbejdsplads.

Og grundlæggeren af firmaet, Rasmus Høj Larsen, er enig om matchet. De to har helt grundlæggende de samme værdier for, hvordan man driver en virksomhed.

- Det handler om kvalitet fremfor kvantitet, og at de virksomheder, der kan holde på og uddanne gode folk, vinder i det lange løb, siger han.

Samtidig er de også ledere, der handler og investerer: L&N Supply Ships har investeret i et nyt skib, og man har købt Skagen Fiskeauktion A/S, som ændrer navn til SPS-Skagen Port Service. Begge investeringer vender vi tilbage til. Lad os først se på det ekspanderende marked, som servicefirmaet befinder sig i.

Der vil komme flere og flere skibe på verdenshavene i fremtiden, fordi behovet for at få flytte alt fra mad og forbrugsvarer til energi som gas og olie vil stige blandt andet på grund af de store befolkninger i Kina og Indien.

Det fastslår grundlægger og en af de nu fire ejere af L&N Supply Ships, Rasmus Høj Larsen, som fra sit kontor i Skagen på den yderste mole på Kuttervej kan kigge ud på kunderne - skibene ude på Skagen Red.

På fem år har han skabt en virksomhed med 35 ansatte. De tre første år med STS-operationer ud for Frederikshavn og siden 2022 i Skagen, hvor markedet for servicering af skibe er fordoblet.

Der var, som han forudså, opgaver nok til både L&N Supply Ships og det allerede eksisterende Saga Shipping.

- Før vi kom til Skagen, var der en kapacitetsbegrænsning på skibe, der kunne sejle ud til Skagen Red. Der var nok arbejde til to, for som jeg siger. En maler kan nå at male et hus ad gangen. To malere kan nå to huse.

L&N Supply Ships indsats gjorde sig hurtigt bemærket. 2 februar 2023 fik de overrakt Iværksætterprisen, som uddeles af Frederikshavn Erhvervsråd.

For et år siden nåede Rasmus Høj Larsen dog til en erkendelse: Hvis han skulle have tid til de langsigtede planer og strategiudvikling, var der behov for en mand mere i front for L&N Supply Ships.

- Vi havde brug for en administrerende direktør, og vi skulle tilbyde ejerskab til den nye direktør. Det lykkedes, og Mads og jeg har nu et makkerskab, siger Rasmus Høj Larsen.

De to direktører sætter fuld fart på firmaets fremdrift her i sensommeren.

Firmaet har allerede to fartøjer, Odin og LN Seaman, og de opruster med LN Commander, som forventes at være i drift i midten af september.

Samtidig skal SPS - Skagen Port Service her i august op og køre som transitlager for de forskellige danske firmaer, der handler med skibene.

SPS - Skagen Port Service skal fortsat servicere fiskerne, som allerede er brugere af lokalerne.

De fortæller, at SPS - Skagen Port Service skal være en servicevirksomhed, der favner bredere end kun shipping og fiskeri.

- Idéen er, at det skal være en servicevirksomhed til mange virksomheder på Skagen Havn. Det kunne blandt andet være transportopgaver på havnen, læsning/losning af lastbiler, udlejning af personel til produktion, trosseføring og så videre, uddyber Mads Larsson og Rasmus Høj Larsen og fortsætter:

- Vi ønsker ved hjælp af god service, fleksibilitet og fokus på kundernes behov at lave en virksomhed, der kan blive den foretrukne servicepartner for virksomhederne på Skagen Havn.

De to understreger, at leveringssikkerhed er afgørende for, at Skagen fortsat står stærkt. I den forbindelse fremhæver de samarbejdet i Serviceteam Skagen, der netop muliggør, at kunderne kan få indfriet alle deres ønsker i Skagen.

- At stå sammen, som vi gør i Serviceteam Skagen er så utroligt vigtigt, siger Mads Larsson og Rasmus Høj Larsen uddyber:

- Hvis vi i Skagen skal være kundernes foretrukne partner, skal varen være til stede i Skagen, så vi kan sejle med den.

SPS - Skagen Port Service skal facilitere, at varerne er til stede, men hvis for eksempel et firma har smørolie stående på det nye lager på Skagen Havn og har indgået en aftale med Saga Shipping, så udleverer SPS - Skagen Port Service olien til dem.

De håber også at kunne sælge flere ture på grund af den afgørende hurtige levering fra transitlageret. I deres branche skal ting ofte leveres med kort varsel. Det kan være, mens skibet sejler langsomt forbi.

Eller det kan være et skib, der har en slottid (kajpladstid) i Tallinn, som stopper op på Skagen Red, og så skal L& N Supply Ships være klar med varerne og til at sejle ud til fragtskibet. Skagen Red er det eneste sted i dansk farvand, hvor der er så meget læ, og faktisk det eneste sted i Danmark, hvor skibene ankrer op på den måde. Og flere og flere ordrer kommer i hus.

- Skagen havde i 2022 samlet 5000 serviceture, men nu er vi oppe på 10.000 serviceture, forklarer Rasmus Høj Larsen.

Fordoblingen af ture på tre år er også et bevis på, at L&N Supply Ships kunder har gode tider. For eksempel har lodsfirmaet Dan Pilot markant flere lodsopgaver end for tre år siden. Der er lodspligt for skibene gennem de danske farvande op til Skagen, og når skibstrafikken stiger, skal der sejles flere lodser ud til eller hjem fra skibene på Skagen Red.

Der er også rigtig mange skibe, der vælger at bytte mandskab i Skagen. Cirka 10.000 personer om året sejles frem og tilbage fra skibene, som ligger 3-10 sømil (6-18 km) ud for Skagen.

De to direktører hos L&N Supplys Ships tror på fremtiden, på skibsfarten, samarbejdet i Serviceteam Skagen og på Skagen Havn.

- Når vi fortsat beviser, at vi kan levere, så kommer vi til at udvide paletten, lover de.

Blå bog
Rasmus Høj Larsen, 37 år. Fra Videbæk i Vestjylland.
Udlært tømrer. Tidligere professionel håndboldspiller i Århus.
Skiftede til shippingbranchen som 25-årig, hvor han blev elev hos Samskip i Aarhus.
I 2017 fik han tilbudt job hos FF Skagen og flyttede derfor til Skagen.
I 2020 grundlagde han L&N Supply Ships sammen med Martin Nordtorp.
Han er gift med Rikke Høj, som han har to børn med.

Blå bog
Mads Larsson 40 år, opvokset i Skagen.
Arbejdede som ung seks år i København med salg af skirejser.
Mads oldefar, Werner Larsson, grundlagde et fiskeeksportfirma i Skagen i 1932. Det er i dag ejet af Scandic Pelagic.
Han har været ansat i Werner Larsson Fiskeeksport siden 2009. I 2017 blev han administrerende direktør.
Siden 1. juni CEO og medejer af L&N Supply Ships.
Mads bor sammen med Henriette, og de har to børn.

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...