Gå til hoved-indhold
14. marts 2016 - kl. 03.03

Planer om nye cykelstier og flere signalanlæg

  • 1 af 6
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 2 af 6
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 3 af 6
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 4 af 6
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 5 af 6
    Knudsensvej/Abildgårdsvej er en sort plet. Måske bliver Knudensvej lukket mod nord.
  • 6 af 6
    Knudsensvej/Abildgårdsvej er en sort plet. Måske bliver Knudensvej lukket mod nord.
Af: Michael Frederiksen

Cykelstier på Apholmenvej og Sæbyvej. Lukning af Knudensvej og Rimmens Allé. Etablering af to nye signalanlæg på Koktvedvej og ét på Barfredsvej.

Frederikshavn Kommune nævner en lang række projekter i sin nye trafiksikkerhedsplan, som ventes vedtaget på onsdag i byrådet. Ikke alle projekter gennemføres, men vi har kigget nærmere på nogle af ønskerne i Frederikshavn.

På Koktvedvej overvejes det at lave to nye signalanlæg. Det ene i krydset Koktvedvej/Hånbækvej. Det er Nordstjerneskolen og Privatskolen i Frederikshavn, som i fællesskab har henvendt sig til kommunen med ønsket om et signalanlæg i dette T-kryds, hvor trafikken er tæt, specielt om morgenen. Der opstår ofte farlige situationer. Det vil koste 1,7 millioner kroner at lave et signalanlæg.

Krydset på Koktvedvej ved Sæbybanestien er heller ikke optimalt. Cykelsti og fodgængerfelt ligger ved siden af

hinanden, hvilket gør situationen uoverskuelig. Cyklisterne på Sæbybanestien kører ofte, som om bilerne skal holde tilbage, hvilket ikke er tilfældet. Mange cyklister krydser desuden skævt fra stien til Emilievej og forsætter ad denne. Et signalanlæg kan med fordel også dække Kildevej og Emilievej. Pris: 1,3 millioner kroner.

Krydset Knudensvej/Abildgårdsvej er én af tre sorte pletter i Frederikshavn Kommune. Her foreslår Trafiksikkerhedsudvalget at lukke Knudsensvej mod nord, således at kun busser og cyklister kan passere. Alternativt kan der laves en mini-rundkørsel med midterø med kantsten, hvilket vil give ubetinget vigepligt fra alle sider. Pris 475.000 kroner.

Krydset Rimmens Allé/Barfredsvej er en anden sort plet. Her er der brug for, at lyset bliver endnu mere tydeligt. Det kræver LED-belysning. En beskæring af træet på hjørnet ved gymnasiet, som dækker for lyskurven, nævnes også. Pris: 350.000 kroner.

Ikke langt derfra - i krydset Barfredsvej/Lundevej - overvejes det at lave et signalanlæg. Måske skal sidevejene Fasanvej og Lundevej lukkes. I givet fald kan signalanlægget laves således, at cyklister og gående skal "melde deres ankomst" for at få grønt. Det betyder, at biltrafikken på Barfredsvej kun får rødt, når der er nogen, som skal over. Desuden laves anlægget med nedtællings-funktion, så gående og cyklister ved, hvornår de får grønt. Pris: 1,3 millioner kroner.

På Apholmenvej mangler en cykelsti. Dels er det en skolevej for børn i kvarteret, dels er det en adgangsvej til Palmestranden. Apholmenvej bruges også som transportvej til forskellige fritidsinteresser. Prisen for en cykelsti eller cykelbane er omkring 600.000 kroner.

En cykelsti står ligeledes på ønskelisten på Sæbyvej i Frederikshavn. Flere borgere mener, at der bliver kørt for stærkt, og en cykelsti eller cykelbane vil være et hastighedsdæmpende tiltag. Pris: 250.000 kroner.

Rimmens Allé/Niels Juels Vej, ved Arena Nord, er ét af de mest omdiskuterede kryds i Frederikshavn. Faktum er, at der ingen uheld har været de seneste fem år. Flere borgerhenvendelser gør dog, at Trafiksikkerhedsudvalget ønsker at arbejde med en idé, hvor kun busser i rute får lov til at køre på Rimmens Allé. Pris: 300.000 kroner.

På Toftegårdsvej er planen at etablere kantbaner og

midterlinie for at indsnævre vejen og dermed nedsætte hastigheden. Pris: 100.000 kroner. 

Parallelt med Toftegårdsvej løber Suderbovej. Her arbejdes der med en idé om at nedsætte hastighedsgrænsen fra 70 til 60 km/t.

En "gammel traver" er etableringen af en dobbeltrettet cykelsti på Understedvej fra Haldbjerg til Bangsbo. Pris: 4 millioner kroner.

En cykelsti nævnes også som en mulighed på Vendsysselvej fra Knivholtvej til Niels Juels Vej. Pris: 3 millioner kroner. Og i krydset Vendsysselvej/Flade Engvej skal hastigheden ned. Flere muligheder er i spil: Rumlestriber til at skabe opmærksomhed inden krydset, byport/nedbremsningshelle, rundkørsel eller signalanlæg.

Målet med trafiksikkerhedsplanen er et markant fald i antallet af dræbte og kvæstede på de kommunale veje,

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...