Borgermøde om ny vej til Skagen: Sommerhusejere og fastboende protesterer
Sommerhusejere og fastboende i Ålbæk protesterer mod det, de kalder "Danmarks hurtigste, farligste og mest støjende vej ud for et sommerhusområde" og mod, at et helt område tvinges væk fra deres lokale strand.
Vejdirektoratet (VD) kan forvente stærk kritik, når de 4. december holder orienteringsmøde om den nye 2+1 vej fra Ålbæk til Skagen. Mødet holdes på Skagen Strand Resort i Hulsig, hvor alle interesserede opfordres til at komme med spørgsmål både under og før mødet.
Grundejerforeningen Bunken Vest og Sammenslutningen af fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord protesterer ikke mod erhvervslivets ønsker om udvidelse af vejen, men mod der - efter deres mening - slet ikke tages hensyn til turismen i Ålbæk og hensyn til 1000 borgeres trivsel og sundhed.
- Alt handler kun om bilismen og max 60 sekunder gevinst - endda kun i sommerperioden. De mange fejlbeslutninger, der er taget fra VDs side, begrundes uden dokumentation og i højere grad med formodninger, vurderinger og holdninger. Eksempelvis har VD afvist, at der laves lysregulering eller rundkørsel ved udmundingen af Råbjergvej og Ålbækvej uden nogen form for trafikmåling, siger Kirsten Skovmand Jensen fra GF Foreningen Bunken Vest, der støder op til vejen.
Råbjergvej betjener Golfklubben Hvide Klit med cirka 10.000 besøgende årligt, Hotel Hvide Klit, en af Danmarks største campingpladser i Skiveren samt et stort sommerhusområde i Lodskovvad og mange sommerhuse ved Vesterhavet i Skiveren.
I Hulsig har man en rundkørsel, og på Flagbakkevej får man et lyskryds, men ikke ved Råbjergvej, der er lige så stærkt trafikeret om sommeren. Vejdirektoratet har ikke svaret på tidligere kritiske spørgsmål, så spørgsmålene vil blive gentaget ved mødet.
Ligeledes er Bunken Vest stærkt utilfreds med, at parkeringspladsen ud for Råbjergvej nedlægges.
- Igen bygger det på et meget ringe eller intet kendskab til lokalområdet. I stedet skal sommerhusejere tvinges væk fra deres lokale strand til en rasteplads længere mod nord, der fejlagtigt er placeret et sted, hvor ikke andre end lastbiler nu i 20 år har benytter den, og hvor adgangen til stranden er betydeligt vanskeligere for handicappede, mener Lars Lund, der er talsmand for Sammenslutningen af fastboende og sommerhusejere.
VD begrunder nedlægningen af parkeringspladsen ved Råbjergvej med, at der ligger en cykelsti foran parkeringspladsen.
- Her kunne man blot flytte parkeringspladsen bag cykelstien. Det vil man ikke, men begrunder det ikke. Herudover mener man, at udkørsel fra parkeringspladsen er farlig, men også dette kan jo let løses med en rundkørsel eller et lyskryds, så de lokale kan beholde deres strand, som de har benyttet i mindst 30 år. Nu vil man have bilerne fra Lodskovvad og mange andre turister til at benytte en parkeringsplads længere mod nord, som ingen har haft lyst til at bruge, og hvor udkørslen jo er lige så farlig, hvis påstanden om farlig er korrekt. Endelig vurderer man meget fejlagtigt, at pladsen ved Råbjergvej kun benyttes af 15-20 biler, hvilket er helt ude i skoven, og man angiver da heller ikke, hvordan man er nået til dette helt urealistiske tal, påpeger Lars Lund.
En nedlæggelse vil have både økonomisk og markedsmæssig betydning for sommerhusejerne.
- Ved udlejning af sommerhuse har afstand til offentlig strand en væsentlig betydning, ligesom salgsprisen også er afhængig af strandadgang. Så dårlig også for turismen. Projektforslaget indebærer reelt nedlæggelse af det offentlige strandareal fra Hirtshals-rundkørslen til Rastepladsen (cirka tre kilometer), siger Kirsten Skovmand Jensen.
Selv de tre overgange, der nu er til stranden, vil ikke kunne benyttes, grundet de tre spor og hastigheden.
- Det vil være livsfarligt, især for ældre og en familie med børn. Man er nødt til at erkende, vi er et sted med mange turister, som Ålbæk lever af, og ikke bare er en landevej med høj fart til Skagen, siger Kirsten Skovmand Jensen.
Lars Lund er rystet over, man ikke på strækningen tager hensyn til 1000 borgeres trivsel og sikkerhed.
- VD har lukket øjnene og laver blot en motorvejslignende strækning, uden hensyn til andre end bilisterne. På sommerhusstrækningen har man kæmpet mod støjproblemer i 22 år, og de er bare blevet værre og værre gennem årene. Både borgmestre, amtsborgmestre og region har lovet, at alle støjproblemer blev løst, når VD overtog strækningen, men det stik modsatte sker. Ganske vist kommer der en lav støjskærm på de første tre kilometer, hvor færrest huse ligger ud til vejen, men forklaringen er, at man her vil hæve farten til 90 km/t, så støjen bliver blot status quo, og det ud for et sommerhusområde, siger Lars Lund og fortsætter:
- Overalt i landet sænker man i disse år, ud fra omfattende viden om sundhed, hastigheden til 60 km/t eller mindre, hvor der er sommerhusområde. Helt fra lokalplanens tilblivelse glemte kommunen at overholde reglerne i Planloven, (§.15), der siger, at når man udlægger et område til sommerhuse, skal man sikre mod støj. Staten har flere redskaber, blandt andet opfordrer færdselsloven til at farten sænkes i sommerhusområder. VD har ikke foretaget fysiske støjmålinger, men på en almindelig dag i maj, har TV2 og beboerne målt den til 87,5 dB, hvor grænsen er 53 dB. De 87,5 svarer til stærkt støjende industri. Ikke mindst øges støjen, fordi lastbilstrafikken på 10 år er steget med 85% på de danske veje, fortæller Lars Lund.
Det er fint med trafiksikkerhed for bilismen, men mere fart giver ikke mere sikkerhed, og der er kun en smal sti på den ene side af vejen, der både tjener cyklister og gående, plus hundeejere, i begge retninger, og den ligger lige op ad en strækning, hvor man må køre med en fart som en motortrafikvej.
- Beboerne, der ikke har fået støjskærm, men hvor flest huse rammes, har foreslået at løse problemet ret enkelt ved som andre steder i landet at sætte farten ned til 60 km i sommerperioden, hvor det mest er turister, der øger antallet af biler på vejen, samt med støjdæmpende asfalt. Det vil ikke ødelægge naturen, så der er win-win. Herudover skal man huske, at der er 18 udkørsler på bare 1,5 km. Det er næppe heller noget, der med den fart, der planlægges, vil gavne trafiksikkerheden. VD har også oplyst, at en støjskærm vil give højere huspriser på de første 1,5 km og dermed lavere og ulige sagsbehandling på de resterende 1,5 km, fastslår Lars Lund.
Selv om Kirsten Skovmand Jensen og Lars Lund bliver ved at kæmpe på alles beboerne vegne, ved de godt, at det er en forgæves kamp.
- Vi har kæmpet i en generation og gør det lige så meget for at åbne politikernes øjne for den uretfærdighed, der er. Desværre er der ingen støtte at hente til lokalbefolkningen fra de lokale politikere. De mener pludselig ikke, det er deres bord, men de gik dog i front for at få udvidelsen. I princippet er det også en umulig kamp, når det er Vejdirektoratet, der både planlægger og godkender. Så har man med politikerne lavet et lukket system, udenfor demokratiet. Det er blevet tydeligt for os, at høringsrunder ingen værdi har, fordi alle svar er givet på forhånd af Vejdirektoratet. Det er samme oplevelse vi har, som man har, ved tilsvarende projekter i landet, vi samarbejder med, siger Lars Lund.
Allerede før høringen var afsluttet, var anlægsloven vedtaget, og siden har man blot fået henvisninger også fra politikerne om, at projektet er et ønske fra erhvervslivet.
- Vi nægter dog at tro, at erhvervslivet skulle have interesse i, at Ålbæks turisme ødelægges. Følger man vores stort set gratis forslag, vil beregninger fra VD betyde, at turisterne til Skagen højst vil miste 15 sekunder af det ene minut, man i alt vil vinde ved projektet. Samtidig kan de lokale blive ved at færdes sikkert og bruge deres egen strand. Det giver slet ikke mening ikke at lytte til os blot for at spare 15 sekunder, udtaler Kirsten Skovmand Jensen og Lars Lund.
Dokumentation på fejlberegninger af støj:
Dokumentation for støjberegninger Flemming Munk
Dokumentation på VDs forkerte oplysninger om at støjskærmen tilgodeser flest hvor den er placeret (se sidst i dokumentet)
Om støjs skadelige virkning for befolkningen
Støjhandlingsplan side 7 om særlig indsats i sommerhusområder





































