Elektrisk cykelpumpe opsat ved DSB-butikken
Frederikshavn Kommune og DSB samarbejder om at forbedre forholdene for byens cyklister. Udenfor DSBs Kort & Godt-butik er der opsat en elektrisk cykelpumpe.
Alt for mange cyklister kører rundt med for lidt luft i cykelslangerne. Cyklen bliver træls at træde rundt, og risikoen for at punktere øges også hvis der er for lidt luft i slangerne. Frederikshavn Kommune vil gerne gøre livet lettere for cyklisterne.
- Vi vil også gerne forkæle dem, hvis det kan få flere til at vælge cyklen frem for bilen til de korte ture. Cyklen er et sundt og miljøvenligt transportmiddel, der både bidrager til at forbedre folkesundheden og minimere CO2-udledningen fra trafikken, udtaler John Christensen, formand for Plan- og Miljøudvalget.
- Ved at investere i cyklisme viser erfaringerne, at borgernes sundhedstilstand forbedres, og at kommunerne således opnår store besparelser på sundhedsudgifterne. Oven i det reduceres trængslen på veje og parkeringspladser, og miljøet får det bedre. At satse på cykeltrafik er en ren win-win løsning, siger projektleder Finn Rasmussen.
Netop derfor har Frederikshavn Kommune i samarbejde med DSB opsat cykelpumpen. Den står i tørvejr under halvtaget, og der er oplyst i de mørke timer. Pumpen aktiveres ved at trykke på en knap øverst på pumpestanderen, hvorefter pumpen kører i 15 sekunder - det skulle være nok til at fylde cykelslangen med luft. Er det ikke tilfældet, trykker man bare en ekstra gang på knappen, og pumpen kører igen i 15 sekunder.
- Placeringen ved banegården er valgt, fordi det er vores vurdering, at vi her hjælper flest cyklister. Mange af byens borgere bruger cyklen som transportmiddel i kombination med den kollektive trafik – bus, rutebil eller tog hvad enten de skal med Nordjyske Jernbaner til Skagen eller DSB eller NT mod syd eller vest, siger Finn Rasmussen.
Cykelpumpe opsættes som led i Frederikshavn Kommunes medvirken i Nordiske Cykelbyer hvor 11 kommuner i Norge, Sverige og Danmark i tre år samarbejder om at fremme cykeltrafik. Fra Norge medvirker Sandefjord og Kristiandsand. Fra Sverige medvirker Mölndal, Varberg, Mariestad, Tranemo og Svenjunga. Fra Danmark medvirker udover Frederikshavn, Randers, Viborg og Silkeborg.
Som led i kommunens medvirken i Nordiske Cykelbyer har Teknisk Forvaltning også undersøgt, hvad cyklisterne mener om de nuværende forhold, samt kortlagt eksisterende cykelstier, opsat cykelstativer og opsat et såkaldt cykelbarometer.
- I efteråret skal byrådet i forbindelse med behandling af en egentlig cykelpolitik diskutere hvilke andre tiltag, der skal sættes i værk for at fremme transport på to hjul, udtaler formand for Plan- og Miljøudvalget, John Christensen.





































