Gågaden skal være kortere i Frederikshavn
Gågaden i Frederikshavn skal være kortere. Danmarksgade Nord bør derfor forvandles til en ensrettet sivegade, hvor bilerne må køre 30 km/t.
Det fremgår af Frederikshavn Kommunes forslag til en ny midtbyplan i Frederikshavn, som Plan- og Miljøudvalget skal drøfte på mandag, inden den sendes i høring i fire uger.
Planen, med navnet "Frederikshavn Midtbyplan - én bymidte – flere bykvarterer" er administrationens sammenfattende anbefalinger til en strategisk udvikling af Frederikshavn bymidte.
Det anbefales at undersøge, om det vil få en positiv indflydelse på det eksisterende handelsliv i Danmarksgade Nord, hvis den del, der i dag er gågade, omdannes til sivegade. En sivegade kan bedst sammenlignes med en gågade, hvor bilkørsel med hastighedsbegrænsning på 30 km/t typisk er tilladt i én retning under hensyntagen til cyklister og fodgængere.
Sivegaden har brede fortove, der adskilles fra kørebanen af en række vejtræer. Både fortove og kørebane er for eksempel belagt med en blanding af chaussésten og betonfliser, hvilket understreger gadens særlige karakter.
Danmarksgade Nord har allerede en række af disse kvaliteter. Det kræver dog mindre anlægsinvesteringer til parkering og udskiftning af inventar. Derfor foreslår administrationen, at kommunen - sammen med de handlende i området og ejendomsejerne - laver en forsøgsordning ud fra erfaringerne i Sæby, hvor Algade blev til gågade i sommeren 2022.
Midtbyplanen åbner også op for muligheden for boliger i stueetagen i Danmarksgade Nord. Flere beboere er med til at give liv i byen, og ved at give mulighed for boliger i stueetager i Danmarksgade Nord kan man tiltrække flere mennesker til området.
De lokaler, der ofte ligger i fysisk sammenhæng med boliger, kan allerede omdannes til boliger med støtte efter byfornyelsesloven.
Administrationen vurderer, at en kortere gågade bliver en stærkere gågade. I bymidten opleves det primære handelsstrøg i dag som ét langt stræk, der ikke længere har sin berettigelse. Midtbyplanen tager derfor udgangspunkt i at forkorte gågaden, så den fremadrettet alene går fra Søndergade ved Rådhus Allé i syd og til Kirkepladsen i nord.
Den forkortede gågade skal sikre kvalitet frem for kvantitet i byrummet. Så mens kædebutikkerne fortsat etablerer sig i gågaden, skal sidegaderne i forbindelse med gågaden i højere grad være attraktive placeringer for lokale tøjbutikker, specialbutikker, restauranter, caféer med videre. Bymidten tilpasses med andre ord sådan, at gågaden og butikslokaler i højere grad afspejler byens faktiske behov.