Hvorfor prøve at stoppe med tidsbegrænset parkering i Frederikshavn?
Borgmester Birgit S. Hansen, Frederikshavn Kommune, har skrevet dette indlæg: "Hvis I laver et prøveår med fri parkering i Frederikshavn - altså uden tidsbegrænsning - opfordrer I vel til privatbilisme?", sagde en journalist til mig - menende, at det ikke går i en grøn omstillingstid. Det korte svar er, at en el-bil fylder en P-plads på samme måde som en benzin- eller dieselbil.
Jeg vil gerne uddybe, hvad jeg udtalte på FREDERIK's generalforsamling i sidste uge om parkering i Frederikshavn midtby, hvor private, uddannelsesinstitution og boligforening ejer p-pladser, og hvor kommunen ejer andre. Min udmelding har rejst nogle spørgsmål - fint.
Vi skal adressere de udfordringer, der fylder. Her er en af dem. Folk er vrede over og trætte af, at der er så mange forskellige tidsbegrænsninger i Frederikshavn midtby for parkering. Nogle steder er det en time, andre tre timer, og der er helt sikkert flere modeller. Den forvirring medfører, at folk oplever en P-afgift i forruden.
Vi skal gøre noget ekstra for at bakke op om lokal handel, og det kan være forskelligt fra by til by, område til område i vores kommune. Det tør jeg godt melde ud.
Jeg hører mange gange om året fra borgere, gæster, turister om de P-afgifter, der udstedes i Frederikshavn, mens man måske får en kop kakao efter julehandel i butikkerne. Jeg fortæller, at der ikke mangler P-pladser, at man skal læse skiltene, at de private ejer pladserne med vagter nede i midtbyen, og står for afgiften på over 800 kroner og så videre.
MEN vi skal gøre mere for at være venlige!
Jeg ved godt, at der kan være overvejelser ved at indføre fri parkering som:
- at de private P-pladsejere har måske indgået kontrakt med P-kontrolfirma
- at de indkomne p-afgifter medregnes som indtægt i budgetter
- at butikkerne ønsker flow - at folk ikke holder og spærrer P-pladser i timevis
For eksempel hvis folk, der arbejder i midtbyen, blokerer P-pladser i otte-ni timer med deres bil (svaret er: hold længere væk, så folk der skal handle, til læge, til frisør, på apoteket kan holde tæt på butikkerne med mere)
- Opfordrer vi ikke til privatbilisme?
Helt ærligt: her kommer realpolitikken ind i billedet. Vi er ikke København, der ønsker biler ud af bilen på grund af trængsels- og støjudfordringer. Vi kører i bil i provinsen, og hvem forestiller sig, at vi siger til folk fra Thorshøj og Kvissel til eksempel: "Vi opfordrer til, at I cykler ind og handler i Frederikshavn midtby".
Det er da klart, at vi skal opfordre til elbiler, opsætte el-ladestandere til både biler og cykler, opfordre til at køre sammen, og vi skal med al kraft forsøge at levere offentlig transportmuligheder - uanset at det er svært og dyrt, og at vi har skåret. Den knast, hvordan Søren vi lander bedre offentligt transport muligheder i provinsen, hvor det kniber med passagerer nok og økonomi, ja, den arbejder vi med - også på landsplan.
Hvad sker der konkret? Jeg har bedt vores direktør på området tage det op på møde med handelstanden, så man der kan gennemdiskutere, hvordan vi konkret kan gøre, og hvem der skal gøre hvad for, at vi kan prøve og dernæst evaluere, om det er vejen frem. Hvis ikke vi en gang imellem går i gang med noget svært - ja, så ændrer vi intet.
Lad os prøve.