Voerså Børnehus og Stensnæsskolen: Fællesskab på tværs af alder
Voerså Børnehus har indledt et samarbejde med SFO’en, som ligger lige ved siden af. To børn fra SFO’en kommer en gang om ugen og besøger børnehaven som legevenner. Dette initiativ håber vi kommer til at bringe stor pædagogisk værdi og bidrage til at styrke både fællesskab, tryghed og læring på tværs af alder.
- Når ældre børn indgår i relationer med yngre børn, opstår der naturlige muligheder for rollemodeller, hvor de store børn viser omsorg, hjælper og guider de små. Det styrker de store børns sociale kompetencer, ansvarsfølelse og empati. For børnehavebørnene skaber det en tryg og inspirerende kontakt til skolelivet, som de snart selv skal være en del af, mener pædagogisk leder Laila Hybholt Pedersen, Voerså Børnehus.
Samtidig understøtter samarbejdet en glidende overgang fra dagtilbud til skole.
- Det er en vigtig del af den pædagogiske læreplan. Børnene får mulighed for at danne relationer på tværs af institutioner og oplever, at der er sammenhæng i deres børneliv – noget, der fremmer både trivsel og læringsparathed. Legevennerne er med til at skabe et inkluderende læringsmiljø, hvor børn lærer af og med hinanden. Det er et af vores eksempler på, hvordan vi i Voerså Børnehus arbejder med børnefællesskaber i dagligdagen, siger Laila Hybholt Pedersen.