Gå til hoved-indhold
27. januar 2016 - kl. 14.01

AaB-model skal udvikle flere erhvervs-talenter

  • 1 af 4
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 2 af 4
    FOTO: Kanal Frederikshavn
  • 3 af 4
  • 4 af 4
Af: Kanal Frederikshavn

AaB er dygtig til at udvikle nordjyske fodboldtalenter. Frederikshavn Havn vil kopiere det bedste fra AaB-modellen og udvikle talenter til glæde for erhvervslivet i blandt andet Frederikshavn Kommune.

Det er én af årsagerne til, at Frederikshavn Havn har lavet en tre-årig sponsoraftale med AaB. En aftale, som blev offentliggjort i går og ikke mindst på Kanal Frederikshavn skabte så stor debat, at direktør Mikkel Seedorf Sørensen, Frederikshavn Havn, har valgt at uddybe målet med aftalen.

- Vi har sammen med AaB’s talentafdeling fået nogle gode idéer til, hvordan man kan kopiere AaB’s dygtige fostring af fodboldtalenter over i erhvervslivet. AaB startede netop dette ud fra devisen om, at man i Nordjylland er nødt til at skabe sine egne talenter, hvilket også er gældende i erhvervslivet, mener Mikkel Seedorf Sørensen.

Han understreger, at det umiddelbare formål med sponsoraftalen ikke er at komme på brystet af de dygtige ungdomsspillere i AaB. Det er AaB's evne til at udvikle talenter, som tiltaler havnedirektøren. Han kender systemet inde fra, da hans søn, Emil, spiller på AaB's U13-hold. Han har tidligere spillere i Bangsbo Freja.

- Det har været fantastisk at se, hvordan de cirka 80 drenge på AaB’s talentskole i Frederikshavn igennem to-tre år mødtes 10 fredage om foråret og 10 fredage om efteråret for at dygtiggøre sig. Den dygtige måde at arrangere det på og det at kunne skabe den grad af engagement og glød hos drengene, har vi en ide om, at vi kan overføre til de maritime erhverv, således at elever (såvel piger og drenge) på 7., 8. og 9. klassestrin kan tilbydes tilknytning til virksomheder, og her vil MARCOD og MARTEC blive involveret, idet de allerede kører programmer omkring Maritim Eliteklasser for lidt ældre elever, skriver Mikkel Seedorf Sørensen på havnens Facebook-side.

- Vi ville have fortalt det fulde program sammen med MARCOD og AaB, når vi er klar til det, men på grund af den store interesse for sponsoratet, har vi set det nødvendigt at komme med ovenstående kommentarer. Vi skal snarest muligt melde mere ud - for vi har flere gode ideer til samarbejdet med AaB. Og der er helt klart et behov for at gøre opmærksom på de muligheder, de unge mennesker har indenfor de maritime erhverv.

Frederikshavn Havn brugte i 2015 godt 3,5 mio kr. på sponsorater - hvoraf ca. 1,7 mio var et ekstraordinært sponsorat omkring Norskov. Havnen er desuden sponsor for Frederikshavn White Hawks, Vendsyssel Håndbold og Vendsyssel Elite Badminton på eliteplan, ligesom havnen støtter såvel Bangsbo Freja og FfI. 

Seneste nyheder

Mest læste nyheder lige nu...